سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تولید لوله پلیکا

لوله پلیکا یا همان لوله پی وی سی   (PVC) نوعی از لوله های پلاستیکی می باشد که بیشترین کاربرد را در بخش انتقال آب، فاضلاب و حتی سیم کشی های زیر زمینی دارد. لوله پی وی سی که به دلیل نام سازنده خود در ایران به لوله پلیکا نیز معروف شده است یکی از پر کاربرد ترین و بهترین مدل های لوله است که تقریبا در هر موردی برای این لوله ها کاربردی مهم و تاثیر گذار تعریف شده است.

لوله پی وی سی به دلیل نام سازنده خود که شرکت پلیکا نام داشته به اسم لوله پلیکا معروف شده است. این لوله ها که معمولا طوسی رنگ هستند، به دلیل تنوع بسیار زیاد خود تقریبا برای هر کاری یک نوع مخصوص دارند که در مقایسه با جنس های دیگر بسیار مناسب و کاربردی هستند. این لوله ها از پلاستیک فشرده ساخته شده اند و بسته به نوع خود دارای ضخامت و انعطاف پذیری متفاوتی هستند. لوله های پلیکا به دلیل مزایای بسیار زیادی که در مقایسه با لوله های فلزی، سیمانی و سایر لوله ها دارند به سرعت جای خود را در صنعت، کشاورزی و ساختمان سازی باز کرده و به یکی از پر کاربرد ترین اجناس مبدل شده است.

مواد تشکیل دهنده و ترکیبات لوله پلیکا (PVC) چیست ؟

لوله پی وی سی از پلیمری با 43 درصد هیدروکربن و 57 درصد کلر تشکیل شده است و از پلیمریزاسیون مونومر وینیل کلراید ساخته می شود. در کارخانه لوله پلیکا، این مونومر از کلر دار شدن مستقیم اتیلن، با استفاده از کاتالیزور و سپس پیرولیز شدن اتیلن دی کلرید در واحد شکست گرمایی که توسط سیستم هایی بر پایه نفت یا هیدروکربن های گاز طبیعی نظیر اتان، پروپان یا بوتان کار می کند، حاصل می شود.

لوله های پی وی سی سخت یا همان لوله یو پی وی سی (U-PVC) نیز به وسیله فرآیند فشاری و دمایی پودر خام پی وی سی تولید می شوند. برای تولید لوله پلیکا از دو فرآیند اصلی استفاده می شود که شامل اکستروژن برای تولید محصولات پیوسته نظیر لوله پی وی سی و قالب گیری برای محصولات مجزا نظیر اتصالات می شوند. اکسترودر به عنوان قلب فرآیند تولید لوله پی وی سی دارای یک سیلندر با المنت های حرارتی قابل کنترل است که در آن مارپیچ های دقیقی به گردش در می آیند.

همانطور که میبینید طبق گفته های فوق، لوله های پلیکا از طریق فرآیند های پیچیده شیمیایی و توسط پلیمرهای خاصی از پلاستیک تولید می شوند و البته فرآیند معرفی شده در بالا فقط برای ساخت لوله پی وی سی معمولی و همچنین لوله پی وی سی سخت کاربرد دارد و برای ساخت مدل های دیگر لوله پی وی سی و همچنین اتصالات آن ها از فرآیند های دیگری استفاده می شود تا لوله خاصیت مهم آن مدل را به دست آورد.

لوله پلیکا پی وی سی

مزایای لوله پلیکا :

لوله پلیکا یا همان لوله پی وی سی دارای مزایای بسیار زیادی می باشد که عبارتند از :

1-    مقاومت در برابر خوردگی :

لوله پی وی سی در برابر خوردگی خارجی زیر زمینی و همچنین خوردگی داخلی آسیب پذیر نمی باشد.

2-    مقاومت شیمیایی :

لوله پلیکا دارای مقاومت عالی در برابر طیف گسترده ای از مواد شیمیایی است. لوله پی وی سی برای بیشتر پروژه های زیر بنایی آب مناسب بوده و همچنین می توانند بیشتر اسیدهای قوی، قلیا ها و محلولات آبی (به جز اکسید کننده های قوی)، هیدروکربن های آلیفاتیک، فلورایدها و روغن های معدنی را انتقال دهد.

3-    قابلیت نصب سریع :

برخی تحقیقات در منابع اروپایی نشان داده اند که نصب لوله پی وی سی در حدود 30 در صد سریع تر از لوله های بتنی مشابه است.

4-    سرعت بالا تر در انتقال آب و مایعات :

سطح صاف لوله پی وی سی باعث افزایش سرعت جریان شده و به این ترتیب باعث کاهش پتانسیل انسداد و شکستگی لوله می شود.

5-    اتصالات بدون نشت :

سطح فوق العاده صاف لوله پلیکا، هزینه های پمپاژ را کاهش داده و اتصالات بدون نشت آن، مانع از دست رفتن و نشت آب می شود.

6-    عمر طولانی :

برخی مطالعات در سطح جهان نشان می دهند که طول عمر مورد انتظار برای لوله پی وی سی بیش از 100 سال است.

7-    هزینه پایین تر :

 لوله پلیکا موجب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های مربوط به پروژه ها می شود. همچنین طول عمر بالای لوله پی وی سی به این معنی است که این لوله ها می توانند برای سال های طولانی بدون نیاز به جایگزینی و یا تعمیر به کار خود ادامه دهند.

8-    بهترین انتخاب در خط لوله تحت فشار هستند :

لوله پی وی سی بسیار انعطاف پذیر است و می تواند در هنگام نصب، وزن خاک را تحمل کرده و بدون شکستن خم شود. لوله های سخت مانند لوله های ساخته شده از بتن، خاک رس یا سرامیک حین بارگذاری قادر به خم شدن نبوده و هنگامی که به نهایت فشار مورد تحمل خود می رسند با فشردگی دیواره ها و فرو ریختن رو به رو می شوند.

9-    وزن سبک :

لوله پی وی سی بسیار سبک بوده و این امر موجب بارگیری آسان تر و حمل و نقل ساده تر محصول و همچنین تحمل فشار بیشتر می شود. به دلیل وزن سبک، این لوله ها به راحتی و توسط افراد کمی نصب می شوند.

کاربرد لوله های پلیکا :

کاربرد لوله های پلیکابه دلیل استحکام، وزن پائین، سطح پائین واکنش پذیری، عدم زنگ زدگی لوله‌ای مناسب و قابل اطمینان برای انتقال آب و سیالات می باشد. لوله های پلیکا برای انتقال فاضلاب و آب های سطحی که فشار کمی دارند به کار میروند و در صنعت ساختمان کاربرد های زیادی دارند. از لوله پلیکا برای کاورینک سیم و کابل ها نیز استفاده می شود.

لوله پلیکا از لوله‌ های پرکاربرد در صنعت ساختمان است و بیش از نیمی از U-PVC ( پی وی سی ) تولید شده در این صنعت به کار می‌رود. بیشترین استفاده از آن در خروج فاضلاب است و برای ساخت ناودان و کابل برق به کار می‌رود. لوله پلیکا از لوله‌ های پلیمری قدیمی در بازار است و علیرغم این موضوع هنوز به دلیل تقاضای بازار تولید و توزیع می ‌شود.

کاربرد لوله پلیکا پی وی سی :

·        سیستم آبیاری تحت فشار (مزرعه)

·        سیستم آبرسانی شهری

·        سیستم فاضلاب شهری

·        سیستم فاضلاب ساختما

·        سیستم آبرسانی از چاه های آب

·        سیستم آبرسانی ساختمان ها

·        انتقال کابل های برق و مخابراتی

·        سیستم هواکش ساختمان و فاضلاب

·        سیستم تخلیه آب باران

ویژگی های لوله های پلیکا  :

·        فاقد زنگاب، پوسیدگی و رسوب، عدم تغییر رنگ، طعم و بوی آب

·        سهولت در نصب و اجرا بدون نیاز به تجهیزات خاص

·        مقاوم در برابر اسید ها و باز های موجود در فاضلاب ها

·        انتقال حرارت نا چیز در مقایسه با فلزات و سایر لوله ها

·        مناسب جهت مناطق زلزله خیز، نشست پذیر و مرطوب

·        عدم تخریبگر بودن به دلیل انبساط طولی

·        بالا بودن ضریب جریان لوله های پلیکا در مقایسه با سایر لوله ها و ثابت ماندن آن با گذشت زمان

·        داشتن کمترین ضریب انبساط طولی نسبت به دیگر پلیمر ها

لوله پلیکا پی وی سی